پزشکی

بی‌توجهی به سلامت دندان‌ها را با وراثت توجیه نکنیم

یک دندانپزشک، اظهار کرد: با وجود ارثی بودن جنس دندان‌ها اما نباید خرابی و پوسیدگی آن در دوران بزرگسالی را به وراثت ربط داد.

 

یک دندانپزشک، اظهار کرد: با وجود ارثی بودن جنس دندان‌ها اما نباید خرابی و پوسیدگی آن در دوران بزرگسالی را به وراثت ربط داد.

 

دکتر مسعود کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه ایلام، اظهار کرد: جنس و رنگ دندان بصورت وراثت به فرد منتقل می‌شود که قسمت اصلی دندان که پالپ یا عصب گفته می‌شود بوسیله عاج که زردرنگ است مورد پوشش قرار می‌گیرد و آنچه را که ما می‌بینیم مینا است که دندان را زیبا جلوه می‌دهد.

 

این دندانپزشک ادامه داد: دندان بعضی افراد با وجود نظافت، ظاهری زردرنگ دارند که این امر به دلیل نازک شدن مینا و برجسته شدن عاج که تا حدودی ریشه در وراثت دارد نمایان می‌شود که تغییر رنگ دندان‌ها گاهی اوقات به دلیل عدم رسیدگی و نظافت، جرم بر روی مینای دندان قرار می‌گیرد که با جرم‌گیری، رنگ مینای دندان به حالت سفیدی اولیه برمی‌گردد.

 

کشاورز افزود: با وجود ارثی بودن جنس دندان‌ها اما نباید خرابی و پوسیدگی دوران بزرگسالی را به وراثت ربط داد چرا که بسیاری از مشکلات ریشه در عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دارد.

 

وی یادآور شد: دندان‌های اولیه در سنین 6 تا 8 سال شروع به ریختن می‌کنند که وقفه‌ 6 ماهه تا یکساله که والدین نباید نگران باشند اما در صورت طولانی‌ شدن این پروسه باید به پزشک مراجعه و با عکسبرداری اقدامات مورد نیاز انجام شود.

 

کشاورز با تاکید بر این که بالای 90 درصد بوی بد دهان به دلیل مشکلات دندان‌ها است، گفت: پوسیدگی دندان تاثیر عمده‌ای در بوی بد دهان دارد که سینوس و امراض گوارشی کمتر از 10 درصد مابقی این بحث را تشکیل می‌دهد.

 

این دندان‌پزشک تصریح کرد: جرم دندان به دلیل رعایت نکردن تایم‌های مرتب مسواک‌ زدن به وجود می‌آید وقتی فرد اقدام به جرم‌گیری می‌کند در ناحیه دهان و دندان به مدت 15 روز احساس سرما و گرما رخ می‌دهد که نباید این تصور پیش آید که به دلیل جرم‌گیری دندان سست و ضعیف شده و یا به سلامت دندان‌ها ضربه وارد شده است.

 

کشاورز ادامه داد: گرما یا سرما در حد چند ثانیه هیچ تاثیری در سلامت دندان مثل از بین رفتن عصب ندارد و تنها در صورتی دندان دچار تحریک بر اثر ورود سرما و گرما می‌شود که دندان ترمیمی یا پوسیده در محیط دهان داشته باشد. همچنین جرم دندان‌ها به دلیل ارتباط نزدیک بین لثه و دندان موجب عقب‌نشینی و در نتیجه لقی آنها می‌شود البته در بعضی بیماران مثل دیابتی‌ها که لثه‌ها مستعد بیماری هستند جهت پیشگیری از ابتلا به این سری مشکلات نیازمند سعی بیشتر در سلامت دهان و دندان هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: تاکید علم پزشکی بر حفظ دندان است که متاسفانه در اغلب موارد پوسیدگی دندان یا بیماری لثه کار را به جایی می‌رساند که دندانپزشک کشیدن دندان را به عنوان آخرین راه انتخاب کند البته مهم‌ترین عاملی که موجب کشیدن دندان می‌شود هزینه‌های بالای دندان‌پزشکی است که این عمل کشیدن در حالتی که عصب دندان حیات خود را از دست داده باشد صورت می‌گیرد.

 

کشاورز اضافه کرد: مشکل بزرگ مراجعه کنندگان این است که انتظار دارند به عصب رسیدن بیماری دندان حتما باید درد شدید داشته باشد این امر همیشگی نیست و ممکن است علی‌رغم از بین رفتن عصب فرد هیچ دردی نداشته و به همین دلیل فرد متوجه مشکل دندان نمی‌شود در این وضعیت امکان عصب‌کشی به دلیل به وجود آمدن «کیست» عفونت و تغییر ریشه دندان وجود ندارد و باید با تشخیص پزشک دندان خارج شود.

 

وی یادآوری کرد: دندان‌های آسیاب به دلیل عمل جویدن و عدم نظافت کامل بیشتر مورد خرابی و پوسیدگی قرار می‌گیرد.

 

کشاورز با بیان اینکه جویدن آدامس‌های بدون قند به سلامتی دندان لطمه نمی‌زند، ادامه داد: در تحقیقات علمی از درصد اندک خاصیت ضد پوسیدگی آن نام برده شده است اما دندانی که روکش‌دار است فرد باید به دلیل خروج روکش از روی دندان از جویدن آدامس دوری کند اما در کل آدامس جویدن، جای مسواک و نخ دندان را نمی‌گیرد.

 

این دندان‌پزشک در مورد نظافت با مسواک و نخ دندان خاطرنشان کرد: مسواک مناسب علاوه بر علامت استاندارد باید دارای نشانگرهای پلاستیکی رنگی باشد چون با تغییر رنگ این پلاستیک متوجه پایان عمر مسواک خواهیم شد البته عمر یک مسواک بین 4 تا 6 ماه است اما اگر پرزهای مسواک از حالت ثابت خود خارج شد باید نسبت به تعویض آن صورت گیرد اما آنچه که از ویژگی‌های مسواک و خمیردندان استاندارد مهم‌تر است مدت زمان مسواک کشیدن دندان‌ها است که باید 10 دقیقه با رعایت شرایط به طول انجامد.

 

کشاورز بر اهمیت بالای «کشیدن نخ دندان» قبل از مسواک تاکید و تصریح کرد: در مراجعات بیماران به کلینیک و مطب‌های دندان پزشکی بیشتر با پوسیدگی دندان مواجه هستیم. پوسیدگی بین دندانی به دلیل قرار گرفتن مواد غذایی است که برای خروج این مواد غذایی و نداشتن پوسیدگی بهترین روش استفاده مستمر از نخ دندان قبل از مسواک زدن در جهت پیشگیری از پوسیدگی است.

 

وی اضافه کرد: هر فردی باید سه بار در روز مسواک استفاده کند اما از آنجایی که مواد ترش مثل لواشک‌ها یا آب لیمو به دلیل چسبندگی و خاصیت اسیدی بیشتر موجب آسیب و پوسیدگی دندان می‌شوند بعد از استفاده توسط افراد باید سریعاً اقدام به کشیدن نخ دندان و مسواک زدن شود.

 

کشاورز توصیه کرد: هر فرد باید 6 ماه یکبار حتما به پزشک مراجعه کند چون بسیاری از پوسیدگی‌ها بین دندانی است که اگر مراجعه نشود بعد از رسیدن به عصب که گاهاً بدون احساس درد است قابل درمان نبوده و باید خارج شود. این رسیدگی هم هزینه‌های درمانی کمتری دارد و هم میزان درمان کاهش پیدا می‌کند. همچنین زنانی که قصد بارداری دارند به دلیل محدود بودن اقدامات دندان پزشکی در دوران بارداری سعی کنند قبل از این دوران حتما به پزشک مراجعه و از سلامت دندان‌ها آگاه گردند چرا که بیشترین مشکلات پوسیدگی مربوط به دوران بعد از بارداری است.

 

وی همچنین در مورد سلامت دندان کودکان گفت: مهم است که اولین دندان‌های کودک به علت فساد و پوسیدگی نیفتد و یا دچار پیله دندان (آبسه) نشود زیرا ریشه دندان نیز دچار پوسیدگی می‌شود و وقتی دندان‌های تازه بخواهند از لثه بیرون بیایند دندان‌های دائمی در یک ردیف واقع نمی‌شوند و ناهماهنگ رشد می‌کنند به همین علت والدین باید با کودکان به دلیل تنوع زیاد در مصرف مواد غذایی و عدم تمایل به مسواک زدن و کشیدن نخ دندان علاوه بر آموزش‌های لازم بر حفظ سلامتی دندان آنها را 6 ماه یکبار به پزشک دهان و دندان نشان دهند.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا