سیاسی

رییس جمهور/1/: در طول 50 روز به اندازه 500 روز در سیاست خارجی قدم‌ برداشتیم

رییس جمهور کشورمان با اشاره به فعالیت‌های دولت در طول 50 روز گذشته گفت: در مدت 50 روزی که کار را شروع کردیم قدم‌های مهمی از سوی همکاران من در ارتباط با حل مشکلات برداشته شده است. مثلا ما در زمینه سیاست خارجی قدم‌هایی برداشته‌ایم نه به اندازه 50 روز ،بلکه به اندازه 500 روز.

 

رییس جمهور کشورمان با اشاره به فعالیت‌های دولت در طول 50 روز گذشته گفت: در مدت 50 روزی که کار را شروع کردیم قدم‌های مهمی از سوی همکاران من در ارتباط با حل مشکلات برداشته شده است. مثلا ما در زمینه سیاست خارجی قدم‌هایی برداشته‌ایم نه به اندازه 50 روز ،بلکه به اندازه 500 روز.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز(سه‌شنبه) در هفتمین همایش ملی نخبگان، همچنین به فعالیت‌های دولت در زمینه اقتصاد اشاره کرد و گفت: در زمینه اقتصادی نیز در طول این 50 روز قدم‌های تاثیرگذاری را دولت برداشته که از جمله آن به فعالیت‌های دولت در زمینه کشاورزی می‌توان اشاره کرد.

 

وی افزود: ما تنها دولتی هستیم که در تاریخ اوایل مهر ماه به مردم اعلام می‌کنیم که دولت تمام بدهکاری به کشاورزان را تا چند روز پیش پرداخت کرده است.

 

رییس جمهور افزود: ما تنها دولتی هستیم که در طول 50 روز بیش از 700 میلیارد تومان اعتبار برای ماشین آلات کشاورزی در اختیار کارآفرینان کشاورزی قرار داده‌ایم و ازسوی دیگر 400 میلیارد تومان برای خرید کود برای کشاورزان در فصل پاییز اختصاص داده‌ایم.

 

روحانی گفت: ما به مردم عزیزمان می‌گوییم که این دولت قبل از شروع پاییز قیمت تضمینی خرید گندم و سایر محصولات کشاورزی را در شورای اقتصاد تصویب و اعلام کرد تا همین اکنون کشاورزان دلگرم کار باشند.

 

وی با بیان این‌که در زمینه صنعت و تولید و در زمینه دارو و درمان دولت در طول این 50 روز قدم‌های مهمی را برداشته است،تصریح کرد: البته این را نیز می‌دانیم که یک اقلیتی هستند که هر کاری دولت می‌کند، شمشیر انتقاد آنها برنده‌تر می‌شود.

 

رییس جمهور افزود: این دولت به انتقاد منتقدینش نیز افتخار می‌کند.

 

روحانی خطاب به منتقدان دولت نیز گفت: انتقادات سازنده خاص ماست و این برای توسعه کشور مفید است، ولی همه کاری کنیم که سخنان نیش‌دارمان را کم کنیم و چارچوب ادب و اخلاق را به عنوان یک معیار در سخنانمان قرار دهیم.

 

رییس جمهور همچنین در ابتدای سخنان خود در جمع نخبگان کشور با ابراز خرسندی از حضور در این جمع گفت: می‌خواهم سخنم را از کلامی از امیرالمومنین(ع) آغاز کنم، ایشان فرمودند علم، قدرت است و هرکسی به علم و دانش چنگ زند قدرتمند و توان قدرتنمایی خواهد داشت و هرکس از علم فاصله بگیرد، دیگران بر او غلبه خواهند کرد.

 

وی با بیان این‌که من با همین احساس به این جمع پرشور نگاه می‌کنم، افزود : به نمایندگی از ملت بزرگ ایران در محضر شما عرض می‌کنم که با حضور نخبگان جوان، کشور می‌تواند احساس قدرت و قدرتمندی کند.

 

رییس جمهور کشورمان با بیان این‌که همه ما توجه داریم که نخبه غیر از استعداد برتر، غیر از برنده مدال، غیر از شاگرد اول کنکور است، گفت: استعداد برتر استعداد است و هر زمانی که این پتانسیل بالقوه بتواند به عینیت و فعلیت درآید و بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد و در واقع در نهایت به قدرت ملی و یا ثروت ملی تبدیل شود آن گاه نخبه آفریده شده است. در واقع اولین وظیفه ما این است که استعداد برتر را به نخبگی تبدیل کنیم و این بزرگترین وظیفه بنیاد ملی نخبگان است. ما باید استعدادهای برتر را جستجو کنیم و آن را در وادی و محیط درست قرار دهیم.

 

روحانی ادامه داد: استعداد برتر در یک محیط مناسب می‌تواند برای جامعه و رشد جامعه تاثیرگذار باشد. من به دختران و پسران و نخبگان جوانی که به نمایندگی از هزاران نخبه سراسر کشور در این جلسه حضور دارند عرض می‌کنم که استعداد برتر را باید مراقبت کرد که استعداد برتر بماند.

 

رییس جمهور در توضیح گفته خود به تجربیات خود در دانشگاه در زمان تحصیل اشاره کرد و گفت: آن سالی که به دانشکده حقوق دانشگاه تهران رفتم، همه آنهایی که شاگرد اول، دوم و یا سوم بودند در پایان ترم اول هیچ کدام شاگرد اول، دوم و یا سوم نبودند و در پایان سال چهارم دانشگاه همه این افراد جز افراد 20 به بعد دانشگاه بودند. در سال چهارم دانشگاه که حدودا سال 51، 52 بود وقتی به کارآموزی در سطوح مختلف دادگستری آن زمان رفتیم، بسیاری از آنهایی که در امتحانات ترم دانشگاه نفر اول شدند، در کارآموزی نفر اول نبودند و بسیاری از کسانی که در کارآموزی نفر اول بودند در امتحان فوق لیسانس نفر اول نبودند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سخن اول این است که چه کنیم این استعداد برتر بتواند در مسیر برتر ماندن و یا برتر شدن از آن چه که هست باقی بماند و سخن دوم این است که چگونه این استعداد در خدمت جامعه و کشور قرار بگیرد؟

 

روحانی با اشاره به نامگذاری سال 92 از سوی مقام معظم رهبری به نام حماسه سیاسی و اقتصادی، گفت: این سخن باید کاملا مدنظر همه ما باشد. حماسه سیاسی با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توسط مردم خلق و آفریده شد و در این زمینه دانشگاهیان،فرهنگیان و نخبگان نقش بسیار ارزشمندی را ایفا کردند. صدای نخبگان جامعه از محلات تهران و شهرهای بزرگ عبور کرد و به دورترین روستاهای کشور هم رسید و به آن عمل شد.

 

رییس جمهور در ادامه گفت: شما رای روستایی‌ها را ببینید با رای مرکزیت کشور؛ گاهی می‌بینید که آنها در تعداد شرکت‌کنندگان و نوع انتخاب می‌گویند که ما در فهم، تعقل و دقت نه تنها با مرکز و شهری‌ها شریک هستیم، بلکه پیشرو نیز هستیم و ما به این روستاییان افتخار می‌کنیم. ما به مردم این کشور افتخار می‌کنیم. ما به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم.

 

وی با بیان این‌که ما به نخبگان جوان خود مغرور هستیم و به آنها افتخار می‌کنیم، گفت: ما باید حماسه اقتصادی را خلق و بیافرینیم. حماسه آفریدنی و خلق کردنی است و بدون تلاش و کوشش و انسجام و وحدت نمی‌توانیم حماسه اقتصادی را خلق کنیم. حماسه اقتصادی نیاز به افق فکری باز دارد.

 

روحانی با تاکید بر این‌که اقتصاد ما در صادرات و واردات با اقتصاد جهان پیوند خورده است، گفت: آمار و ارقام به شما می‌گوید بزرگترین درآمد ارزی و حتی ریالی را صادرات می‌سازد. صادرات نفتی و در کنار آن صادرات غیرنفتی.

 

رییس جمهور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت قدرت رقابت در زمینه اقتصاد با دیگر کشورها، گفت: بدون قدرت رقابت با دنیا شما اقتصاد پایدار نخواهید داشت. ایده، طرح‌های تحقیقاتی و اختراع‌تان و در نهایت حضور آنها در صنعت و بازار در صورتی پایدار می‌ماند که توان رقابت با دیگران را داشته باشد والا واردات ارزان باکیفیت از کشورهای دیگر تولید شما و به طور طبیعی ایده و فکر شما را از صحنه خارج می‌کند.

 

وی با بیان این‌که ما باید توان رقابتی با دنیا را داشته باشیم و برای تحقق این امر نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم، گفت: البته در کنار آن باید خود را باور کنیم، به خود اعتماد کنیم و استقامت و مقاومت نیز داشته باشیم و در برابر نقشه دیگران نهراسیم.

 

روحانی گفت: باتدبیر می‌توانیم دربرابر تمام قدرت‌هایی که علیه منافع ملی ما بخواهند حرکت کنند ایستادگی و مقاومت کنیم نه با شعار.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا