رپورتاژ

ضروری‌ترین نکات برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی

شنیدن صدای آژیر پلیس در پشت سر ماشین، آن هم در یک کشور خارجی استرس‌آور است. از بد روزگار اگر با زبان کشور مقصد آشنایی نداشته باشید نیز نمی‌توانید حتی با پلیس راهنمایی و رانندگی آن‌ها ارتباط برقرار کنید. پس از طی کردن دردسرهای زیاد، متوجه می‌شوید که دلیل گرفتار شدن‌تان، آشنا نبودن با علائم راهنمایی و رانندگی جاده‌های خارجی یا ناسازگاری با فرهنگ رانندگی در کشور مقصد است. اما اضطراب نداشته باشید. اگر با استراتژی که در ادامه به شما ارائه می‌دهیم پیش بروید، دردسری برای‌تان پیش نمی‌آید. البته چه بهتر که همیشه با تور مسافرتی به سفر بروید تا خودتان را از شر این مشکلات راحت کنید. سفر جاده‌ای در غربت، آن هم در جاده‌های بین مرزی خطرناک خاورمیانه کمی دردسرساز است.

اجاره یک ماشین کوچک برای راحتی بیشتر

ماشین‌های بزرگ از لحاظ حمل کردن بارهای اضافی عالی هستند. اما فضای زیادی را اشغال می‌کنند و برای رانندگی در شهر چندان پیشنهاد نمی‌شوند. اگر قصد گشت‌وگذار در شهر و بازدید از جاذبه‌های دیدنی را دارید، ماشین کوچک بیشتر به کارتان می‌آید؛ زیرا از لحاظ پارک کردن در فضای کم، راحتی در ترافیک و هزینه‌های سوخت، مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. پس ماشین خود را در خانه نگه دارید و یک ماشین کوچک و نقلی اجاره کنید.

لزوم اجاره ماشین دنده اتوماتیک برای رانندگان مبتدی در سفر

اگر قصد اجاره ماشین دارید اما توانایی‌تان در رانندگی کم است، سفر به خارج از کشور زمان خوبی برای تمرین کلاچ‌ و کار کردن با دنده نیست. به سراغ یک خودرو با گیربکس اتوماتیک بروید تا امنیت و آرامش‌تان در سفر را بیشتر کنید. بعد از تهیه یک خودرو مناسب، نوبت به تهیه وسایل ضروری می‌رسد که باید حتما در خودروی خود جا دهید.

به همراه داشتن مهم‌ترین لوازم ایمنی و رانندگی

اصولا در سفرهای میان‌جاده‌ای مخصوصا بین مرزی، امکانات رفاهی کمی وجود دارد. همچنین در برخی از کشورها وجود یکسری از لوازم مانند مثلث هشدار در خودرو اجباری است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما لوازم زیر را در خودروی خود داشته باشید:

  • مثلث هشدار (در اکثر کشورها اجباری است)
  • جعبه کمک های اولیه (در کشورهای اتریش، فرانسه و آلمان اجباری است)
  • جعبه ابزار مخصوص خودرو
  • لاستیک زاپاس
  • زنجیر چرخ
  • کپسول آتش نشانی
  • یک چراغ شارژی با کیفیت
  • بنزین اضافه
  • روغن موتور و آب اضافی (برای شارژ کردن)
  • نقشه راه یا سیستم ناوبری ماهواره ای به روز
  • پتو
  • کرم ضد آفتاب
  • تنقلات و آب فراوان
  • به همراه داشتن اسباب‌بازی درصورت داشتن کودک
  • به همراه داشتن داروهای مورد استفاده و نسخه پزشکی ترجمه شده آن‌ها
  • اصل و فتوکپی اسناد مهم

بعد از تهیه لوازم موردنیاز، تقریبا برای سفر به خارج از کشور آماده هستید. اما با وجود این لوازم نیز ممکن است چالش‌هایی را در سفر تجربه کنید که فقط پول آن‌ها را حل می‌کند. پس علاوه بر بودجه موردنیاز برای هزینه‌های سفرتان به بودجه پشتیبان نیز نیاز دارید.

آماده‌سازی بودجه پشتیبان برای خسارات احتمالی

یک سرماخوردگی یا پیچ خوردن پای ساده در ایران، چقدر هزینه دارد؟ در خارج از کشور باید چندبرابر ایران هزینه کنید. حالا در سفر یک خودرو نیز همراه‌تان دارید. پس نه تنها خسارت‌های انسانی بلکه خسارت‌های مربوط به خودرو را نیز بایستی در بودجه‌بندی سفرتان در نظر بگیرید.

به همراه داشتن خودروی شخصی در سفر یعنی اینکه اگر خودتان به خوبی رانندگی کنید، احتمال اینکه یک راننده ناشی به شما بزند نیز وجود دارد. در این مواقع با اینکه شما مقصر نیستید اما به هرحال باید بودجه‌ای را به غیر از هزینه‌های اصلی سفرتان داشته باشید تا بتوانید در یک کشور ناشناخته به روال عادی سفرتان بازگردید.

تهیه مدارک موردنیاز برای خروج از کشور با خودرو

برای خروج از کشور به صورت عادی به پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار و ویزای توریستی نیاز دارید. البته برای سفر به برخی از کشورها مانند ترکیه و ارمنستان نیازی به اخذ ویزای توریستی نیست. مدارک زیر را نیز باید برای به همراه داشتن خودرو تهیه کنید:

  • دریافت بیمه مسافرتی با پوشش خسارت‌هایی مانند تصادف و دزدی خودرو (اختیاری)
  • دریافت بیمه مسافرتی برای هرکدام از سرنشین‌های خودرو (اختیاری)
  • دریافت مجوز کاپوتاژ خودرو (اجباری)
  • دریافت پلاک ترانزیت (اجباری)
  • دریافت گواهینامه بین‌المللی از سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی (اجباری)
  • پرداخت عوارض خروج از کشور (اجباری)

تا این مرحله، هزینه‌های زیادی را بابت تهیه مدارک و لوازم موردنیاز برای یک سفر جاده‌ای چند روزه پرداخت خواهید کرد. به همین دلیل اگر قصد شما از سفر فقط خوش‌گذرانی است، بهتر است یک تور مسافرتی رزرو کنید تا یک سفر با وسایل و دردسرکمتر را تجربه کنید. از لحاظ هزینه سفر نیز با توجه به اینکه به صورت کامل از زمان تعطیلات خود استفاده خواهید کرد، مقرون‌به‌صرفه‌تر از سفر جاده‌ای با ماشین شخصی است که خطرات و دردسرهای زیادی دارد.

نصب نرم‌افزارهای موردنیاز برای سفر در جاده

داشتن نرم‌افزارهایی مانند Google translate، Waze و Google maps از ضروری‌ترین ابزارهای دیجیتالی هستند که در هنگام سفرهای جاده‌ای باید بر روی گوشی خود برای مسیریابی و ارتباط با افراد محلی داشته باشید. مهم‌ترین نرم‌افزار Google maps است که با آن به راحتی می‌توانید مسیر را شناسایی کرده یا قبل از سفر از طریق تصاویر 360 درجه با جاده‌ها آشنا شوید.

آشنایی با مسیر از طریق تصاویر 360 درجه

آشنایی با جاده قبل از شروع سفر می‌تواند به شما کمک کند تا لوازم بهتری را برای سفرتان به همراه داشته یا از قبل با پیچ‌های پر خطر آشنا شوید. تکنولوژی پیشرفت کرده و می‌توانید اغلب مسیرهای جاده‌ای مخصوصا در خارج از ایران را به صورت 360 درجه مشاهده کنید تا از قبل با جاده‌ها آشنایی داشته باشید.

نحوه استفاده از قابلیت «نمای خیابان» گوگل مپ

برای این کار فقط کافیست وارد نرم افزار Google maps شوید و در سمت راست یا چپ (بسته به زبان موبایل‌تان) به دنبال گزینه‌ای دایره‌ای شکل بگردید که داخلش دو مربع روی یکدیگر قرار گرفتند. بر روی آن بزنید و در بخش «جزئیات نقشه» بر روی گزینه «نمای خیابان» بزنید. مناطق آبی رنگی در نقشه ظاهر می‌شوند. بر روی مناطق آبی رنگ در جاده مدنظرتان بزنید تا در یک فضای 360 درجه، تصویر جاده را مشاهده کنید.

آشنایی با علائم راهنمایی و رانندگی در مقصد

علائم راهنمایی و رانندگی در اغلب کشورها از لحاظ نشان، شبیه به یکدیگر هستند اما بعضا ظاهر متفاوتی دارند. به عنوان مثال علامت ایست معمولا قرمز و هشت ضلعی است و یک کلمه STOP در وسط آن وجود دارد. اما در برخی از کشورها با نشان یک دست در وسط نمایش داده می‌شود.

یوتیوب، بهترین مرجع آشنایی با علائم جاده‌ای

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه با جزئیات دقیق علائم راهنمایی و رانندگی در کشور مقصد سفرتان آشنا شوید به سراغ ویدئوهای یوتیوب بروید. فقط کافیست عبارت «Country traffic signs» را در یوتیوب سرچ کرده و به جای کلمه «Country» نام کشور مقصد را به زبان انگلیسی وارد کنید؛ مثلا برای کشور ارمنستان عبارت «Armenia traffic signs» را بنویسید.

خرید سیمکارت از غذای بین راه‌تان نیز واجب‌تر است!

در ایران اگر وسط جاده ماشین‌تان خراب شود، می‌توانید خیلی راحت با شماره امداد سیار تماس بگیرید. اما در کشورهای دیگر چطور؟ ممکن است حتی گوشی‌تان به دلیل نداشتن سیمکارت کشور مقصد، آنتن ندهد. پس حتما سیمکارت کشور مقصد را تهیه کنید.

در تورهای مسافرتی، سیمکارت رایگان ارائه می‌شود

در تورهای مسافرتی چندان نیازی به داشتن سیمکارت کشور مقصد وجود ندارد؛ زیرا حمل‌ونقل با هواپیما است و در هتل نیز اینترنت وجود دارد. اما با این وجود در برخی از تورها به ازای هر اتاق در هتل، سیمکارت ارائه می‌شود. به همین دلیل سفر با تورهای مسافرتی حتی از لحاظ ارتباطی نیز راحت‌تر است.

جمع‌آوری شماره تلفن‌های ضروری

توجه داشته باشید که سیمکارت داشتن به تنهایی کارآمد نیست. باید شماره تلفن‌های ضروری کشور مقصد را نیز داشته باشید تا بتوانید در مواقع ضروری با سازمان‌های مهم ارتباط برقرار کنید.

رزرو تور مسافرتی به جای سفر جاده‌ای با ماشین

پس از در نظر گرفتن تمامی آمادگی‌ها و اقدامات احتیاطی که باید برای یک سفر جاده‌ای با خودروی شخصی در نظر بگیرید، ممکن است کمی دلهره گرفته باشید. شاید با خودتان بگویید که این سفر چقدر سخت خواهد بود و باید لوازم و مدارک زیادی برای آن آماده کنم. همینطور هم هست و سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور سخت است. اما شما می‌توانید از این پیچیدگی‌ها با رزرو تور مسافرتی از مجموعه نهال گشت عبور کنید.

رفع دغدغه‌های سفر با تورهای نهال گشت

تورهای نهال گشت با خدماتشان این امکان را به شما می‌دهند تا اصلی‌ترین جاذبه‌های مقصد مدنظرتان را بدون هیچ دغدغه‌ای ببینید. یعنی دیگر نیازی نیست که نگران حمل وسایل یا تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه خود باشید. با نهال گشت، همه چیز از حمل‌ونقل گرفته تا هتل، ارتباط‌های محلی و برنامه سفر توسط مشاورین سفر متخصص برنامه‌ریزی و آماده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما به وب‌سایت این شرکت به آدرس nahalgasht.com سر بزنید یا با شماره 0261830 تماس بگیرید تا با خدمات تورهای مسافرتی آن‌ها آشنا شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا