کاربرد دسته موتور دو سر پیچ + علائم خرابی آن
وظایف اصلی دسته موتور دو سر پیچ
لرزش و ارتعاشات طبیعی موتور می تواند به مرور زمان به خودرو آسیب رسانده و باعث ایجاد سر و صدای آزاردهنده برای سرنشینان هم بشود. دسته موتور دو سر پیچ، با جذب این لرزش ها، از انتقال آنها به بدنه خودرو جلوگیری کرده و سواری نرم و آرام تری را برای راننده و سرنشینان فراهم می کند. علاوه براین، لرزش و ارتعاشات شدید موتور ممکن است به سایر اجزای خودرو مانند سیستم تعلیق، اکسل ها و میل گاردان آسیب برساند. دسته موتور دو سر پیچ، با کاهش این لرزش ها، ضمن جلوگیری از این آسیب ها، عمر مفید این اجزا را هم افزایش می دهد.
هنگام شتاب گیری، ترمزگیری و دور زدن، موتور به طور طبیعی تمایل به جابجایی دارد. دسته موتور دو سر پیچ با مهار کردن موتور در جای خود، از این جابجایی ها جلوگیری کرده و به حفظ ثبات و تعادل خودرو کمک می کند.
علائم خرابی دسته موتور دو سر پیچ
خرابی و معیوب بودن دسته موتور دوسر پیچ، علائمی را در پی دارد.
لرزش و ارتعاشات شدید موتور: لرزش و ارتعاشات بیش از حد موتور، به خصوص در هنگام شتاب گیری، ترمزگیری و دور زدن، می تواند یکی از بارزترین علائم خرابی دسته موتور دو سر پیچ باشد.
صدای تق تق یا ضربه در موتور: شنیدن صدای تق تق یا ضربه در موتور، به خصوص هنگام استارت زدن یا خاموش کردن خودرو، نشان دهنده شل شدن یا خرابی دسته موتور دو سر پیچ است.
کج شدن و نشت روغن از دسته موتور: کج شدن یا نشت روغن از دسته موتور می تواند از علائم خرابی یا فرسودگی اجزای داخلی آن است.
افت قدرت و شتاب خودرو: خرابی دسته موتور دو سر پیچ ممکن است به افت قدرت و شتاب خودرو منجر شود.
معرفی دسته موتور های پژ< 405 و پژو 206 و علائم خرابی آن ها
وظایف دسته موتور دوسرپیچ 206 تیپ 2 و 3
وظیفه اصلی دسته موتور دوسرپیچ 206 تیپ 2 و 3، پایداری اتاق خودرو و جذب ارتعاشات موتور در حین حرکت است. این قطعه موتور را در جای خود ثابت نگه داشته و با حفظ تعادل خودرو، از ضربه به سایر اجزای آن جلوگیری میکند. دیگر وظیفه مهم این بخش کاهش ارتعاشات موتور و جلوگیری از انتقال این لرزشها به بدنه و کابین خودرو عنوان میشود.
اگر این محصول کیفیت لازم را داشته باشد، سواری نرم و راحت را ایجاد کرده و با محافظت از موتور، افزایش طول عمر آن را به دنبال میآورد. این قطعه همچنین میتواند برخورد موتور با اجزای دیگر در اثر ضربه یا تکانهای ناگهانی را به حداقل برساند و در کیفیت عملکرد سیستم جلوبندی و موتور تأثیر بسزایی بگذارد.
مشخصات فنی دسته موتور دوسرپیچ 206 تیپ 2 و 3
دسته موتور دوسرپیچ 206 تیپ 2 و 3 قطعهای ترکیبی از فلز و پلاستیک است که با طی مراحل تزریق پلاستیک، پرس ضربهای و هیدرولیک در کارخانه تولید میشود. بدنه اصلی این دسته موتور از جنس فولاد است و دو بخش مجزا دارد که هر یک وظیفهای خاص را بر عهده دارند. قسمت فوقانی آن به موتور متصل شده و با بخش تحتانی به شاسی وصل میشود.
طراحی این محصول بهصورت دوتکه به همراه یک بوش لاستیکی در وسط خود انجام شده که سازگاری بالایی با تمامی شرایط آبوهوایی دارد و با استفاده از مواد اولیه مرغوب و بدون ناخالصی با گرید A تهیه شده است. این قطعه در دسته قطعات یدکی با ابعاد متوسط قرار میگیرد و تنها ۶۳۸ گرم وزن دارد. علاوه بر این در بدنه آن سوراخهایی تعبیه شدهاند تا بتوان به کمک انواع پیچها و مهرهها، این قطعه را به موتور و شاسی متصل کرده و در جای خود قرار داد.
کاربرد دسته موتور دو سر پیچ پژو 405
دستهموتورها میتوانند عمر مفید موتور و گیربکس را افزایش داده و از خرابیهای زودهنگام و هزینههای تعمیرات سنگین جلوگیری کنند. این قطعات با جذب لرزشها، سروصدای ناشی از کارکرد موتور و برخورد قطعات به یکدیگر نیز به حداقل میرسد.
- رانندگی نرم و بدون لرزش به صورتی که در خیابانهای ناهموار خبری از لرزش و تکان نیست و با خیال راحت میتوان رانندگی کرد.
- دسته موتور از لرزش خودرو در پیچها و ترمزگیری ناگهانی جلوگیری کرده و باعث میشود تا به محلی باثباتتر و امنتر تبدیل شود.
- لرزش زیاد دشمن اصلی موتور و گیربکس است و باعث خرابشدن زودهنگام آن میشود. دسته موتور همچون یک محافظ عمل کرده و از این قطعات مهم مراقبت میکند.
- زمانی که خودروی شما لرزش نداشته باشد، رانندگی هم خیلی راحتتر و لذتبخشتر خواهد شد.
علائم پارگی دسته موتور دو سر پیچ پژو 405
پارگی و خرابی دسته موتور دو سر پیچ پژو 405 خود را با نشانههای مشخصی نشان میدهد که از اصلیترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بارزترین علامت خرابی دسته موتور، لرزش غیرطبیعی و شدید بدنه خودرو، بهخصوص در هنگام شتابگیری، ترمزگیری و دور موتور بالا است. این لرزشها میتوانند در فرمان، صندلیها، کف خودرو و حتی آینهها نیز احساس شوند.
- خرابی دسته موتور دوسرپیچ پژو ۴۰۵ مخصوصاً در هنگام تعویض دنده، میتواند منجر به ایجاد صداهای تقتق، کوبش و ضربه حرکت در دستاندازها و یا خاموش و روشنکردن موتور شود که در اثر حرکت غیرعادی و برخورد قطعات موتور به یکدیگر به وجود میآیند.
- در صورت پارگی یا خرابی شدید دسته موتور، ممکن است یک سمت موتور به سمت پایین افتاده یا کج شود. این امر به دلیل عدم وجود تکیهگاه مناسب برای موتور رخداده و باعث آسیب به سایر قطعات موتور و گیربکس میشود.
وظایف دسته موتور دو سر پیچ پژو 206 تیپ 5و 6
اصلیترین و مهمترین کاربردهای دسته موتور دو سر پیچ 206 تیپ 5و6 را میتوان موارد زیر عنوان کرد:
- مهار لرزشهای شیطنتآمیز موتور: موتور خودرو به طور ذاتی دارای لرزشهایی است که میتوانند بهمرورزمان به سایر قطعات خودرو آسیب برسانند. دسته موتور با ظرافت تمام این لرزشها را جذب میکند و مانع از انتقال آنها به بدنه و کابین خودرو میشود.
- حفظ تعادل و ثبات مثالزدنی موتور: تصور کنید در یک پیچ تند رانندگی میکنید. اگر دسته موتور وظیفة خود را بهدرستی انجام ندهد، ممکن است موتور خودرو از جای خود تکان خورده و تعادل خودرو به خطر بیفتد.
- محافظت جانانه از موتور و دیگر قطعات: دسته موتور نقش یک سپر دفاعی را برای موتور و سایر قطعات خودرو ایفا میکند و کمک میکند تا از هزینههای تعمیرات سنگین و دردسرهای ناشی از خرابی در امان بمانید.
- افزایش طول عمر و شادابی موتور: درست بهمانند یک دوست خوب که همیشه مراقب سلامتی شماست، دسته موتور نیز از موتور خودرو در برابر عوامل مخرب محافظت میکند و به افزایش طول عمر آن کمک میکند.
- حفظ ایمنی سرنشینان: لرزش و تکانهای شدید خودرو میتواند تمرکز راننده را به هم بزند و خطر تصادف را افزایش دهد. بهعلاوه، این لرزشها میتوانند برای سرنشینان، بهخصوص کودکان و افراد مسن، ناخوشایند و آزاردهنده باشند که با دسته موتور سالم دیگر احساس نمیشود.
علایم پارگی دسته موتور دو سر پیچ پژو 206 تیپ 5 و 6
نشانههای زیر میتوانند خبر از خرابی یا پارگی دسته موتور 206 تیپ 5 و 6 بدهند:
- لرزش و ارتعاش غیرمعمول
اولین و بارزترین علائم خرابی دسته موتور، لرزش و ارتعاش بیش از حد موتور، بهخصوص در دور پایین است که رانندگی را بسیار ناخوشایند میکند.
- شنیدن صداهای غیرطبیعی
اگر از موتور خود صدای تقتق، تاپتاپ یا ضربههایی غیرمعمول میشنوید، بهاحتمال بالا با شلشدن یا پارگی دسته موتور مواجه شدهاید.
- مشاهدة نشت روغن
دسته موتور دو سر پیچ 206 تیپ 5و6 از نوع هیدرولیکی بوده و در درون آن کمی مایع یا روغن در جریان است که در صورت خرابی یا پارگی به بیرون نشت میکند.
- مشکل در تعویض دنده
خرابی دسته موتور همچنین میتواند باعث ایجاد مشکل در تعویض دندهها، بهخصوص در دندههای سنگینتر به علت عدم ثبات موتور، رخ دهد.
- ضربهزدن به هنگام ترمز یا شتاب گیری
اگر هنگام ترمز یا شتاب گیری ناگهانی، وارد شدن ضربههایی به بدنه خودرو یا فرمان را احساس کردید، میتواند ناشی از خرابی یا پارگی دسته موتور باشد.
عوامل مؤثر بر قیمت دسته موتور دو سر پیچ پژو 206 و پژو 405: قیمت دسته موتور دو سر پیچ پژو 206 و 405
قیمت دسته موتور دو سر پیچ پژو 206 و 405 به عوامل مختلفی بستگی دارد. دسته موتور دو سر پیچ برای مدلها و تیپهای مختلف پژو ممکن است با طراحی و ابعاد متفاوتی تولید شود. قیمت این قطعه باتوجهبه مدل و سال ساخت خودرو میتواند متفاوت باشد. دستهموتورهای معتبر و شناخته شدهای که از مواد اولیه استاندارد و باکیفیت در تولید آنها استفاده میشود، از برندهای معتبر به علت ارائه ضمانت و خدمات پس از فروش، به طور معمول قیمت بالاتری نسبت به برندهای متفرقه و ناشناخته دارند.
قیمت مواد اولیه، قطعات یدکی و دستمزد و نیروی کار میتواند تحتتأثیر شرایط بازار و نوسانات ارزی قرار بگیرد و به طور غیرمستقیم قیمت دسته موتور دو سر پیچ پژو را تحتتأثیر قرار دهد. محل خرید این قطعه نیز مهم است؛ هر یک از فروشگاههای لوازمیدکی اینترنتی یا حضوری و نمایندگیها به علت هزینههای جانبی و حاشیه سود مختلف خود، این قطعه را با قیمتی متفاوت به فروش میرسانند.