پزشکی

ابتلا به کرونا، زمینه‌ساز اختلال اضطراب

بر اساس مطالعه جدید دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس (UCLA)، بیمارانی که پس از ابتلا به کووید-۱۹ شاهد مه مغزی یا مغزمه آلود (نوعی اختلال در ذهن انسان که می‌تواند عدم حضور ذهن، عدم توانایی تمرکز، مشکلات حافظه‌ای و شفاف نبودن ذهن را به دنبال داشته‌باشد) و سایر علائم عصبی هستند ممکن است از اختلال اضطراب پس از حادثه (PTSD) رنج ببرند.

 

به نقل از ارث، این پدیده قبلا طی شیوع کروناویروس‌های گذشته مانند سارس و مرس مشاهده‌ شده بود. پس از بهبودی از کووید-۱۹، برخی از افراد سردردهای طولانی‌مدت، اضطراب، خستگی، بی‌خوابی و مشکل در تمرکز را گزارش می‌کنند. اگرچه ممکن است به نظر برسد ویروس باعث آسیب دائمی مغز می‌شود اما محققان گفتند که لزوما این‌گونه نیست.

 

دکتر اندرو لوین، دیگر محقق این تحقیق و استاد بالینی و روانشناس اعصاب در دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) اظهار کرد: هدف از این تحقیق افزایش آگاهی در بین روانشناسان مغز و اعصاب است که ممکن است تمایل به بررسی PTSD هنگام ارزیابی مشکلات شناختی و عاطفی پایدار در میان بازماندگان کووید-۱۹ داشته باشند.

 

وی افزود: وقتی کسی را برای آزمایش روانشناسی عصب‌شناختی می‌بینیم، انتظار داریم که او در بهترین حالت ابراز حال روحی خود باشد. اگر در حین ارزیابی خود بیماری روانی را شناسایی کنیم و اگر به این باور برسیم که علائم بیماری در عملکرد آنان در بهترین حالت تداخل ایجاد می‌کند، تمایل داریم که ابتدا معالجه انجام شود و مجدد آنان را تحت کنترل آزمایش کنیم.

 

اگر بیماری روانی مانند PTSD در هر سطحی این علائم را ایجاد کرده باشد، درمان به ارائه تصویر واضح‌تری از هرگونه مسئله اساسی کمک می‌کند.

 

ارین کاسدا از محققان این مطالعه و دانشجوی ارشد دانشگاه پزشکی و علوم روزالیند فرانکلین در شیکاگو بیان کرد: پس‌ازاین که آنان تحت درمان قرار می‌گیرند و بهبود برخی علائم روانی و شکایات شناختی و کمبودهای آزمایش‌های روانشناسی عصب‌شناختی همچنان وجود داشته، گواه این است که مسئله دیگری در جریان است.

 

وی ادامه داد: برای متخصصان بالینی مهم خواهد بود که با مقالات منتشر شده در این زمینه به‌روز باشند تا مطمئن شوند که بیشترین اطلاعات را دارند زیرا این بازماندگان شروع به ارائه آزمایش روانشناسی عصب‌شناختی می‌کنند.

 

کاسدا، تحقیق در مورد این موضوع را هنگام کار با بیمارانی آغاز کرد که آسیب‌های خفیف مغزی داشتند. وی اظهار کرد: وقتی این علائم ماه‌ها یا سال‌ها پس از آسیب اصلی باقی بمانند، به‌احتمال‌زیاد حاکی از وجود یک اختلال روانی است.

 

متخصصان برای تحقیقات خود، داده‌های مربوط به بازماندگان ویروس‌های کرونا را بررسی کردند که بازماندگان شیوع سندرم شدید تنفسی (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) بودند. داده‌ها نشان داد که در بازماندگان این شیوع، خطر ابتلا به PTSD افزایش یافته است. در میان بیماران مبتلابه کووید-۱۹، علائم PTSD ممکن است در پاسخ به اقدامات تهاجمی که اغلب برای درمان موردنیاز است، به وجود آید. به‌عنوان‌مثال، لوله‌گذاری و تهویه می‌تواند برای برخی از افراد آسیب‌زا باشد. در موارد دیگر، هذیان باعث می‌شود که بیماران مبتلابه کووید-۱۹ دچار توهمات ترسناکی شوند که پس از بهبود نیز ادامه دارد. متخصصان هنوز در تلاشند تا تاثیرات مستقیم عصبی کووید-۱۹ را درک کنند.

 

کاسدا عنوان کرد: گزینه‌های درمان کووید-۱۹ هنوز هم کاملا متفاوت هستند، زیرا هنوز این وضعیت در حال تکامل است. ما در واقع هنوز چیز زیادی از بازماندگان کووید-۱۹ نمی‌دانیم. تا زمانی که داده‌های موردنیاز را به دست بیاوریم، بسیار دشوار است که بگوییم چند درصد از بیماران به ‌دلیل تاثیر مستقیم ویروس، به ‌دلیل مداخلات پزشکی یا به دلیل نگرانی‌های روانی، شکایت شناختی دارند.

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا