فرهنگی و هنری

سوگواری «خالقی مطلق» و «داریوش آشوری» برای «ابوالفضل خطیبی»

جلال خالقی مطلق، شاهنامه‌شناس که ابوالفضل خطیبی زیرنظر او کتاب‌های «شاهنامه، ابوالقاسم فردوسی: طبع انتقادی» و «یادداشت‌های شاهنامه، بخش سوم» به زیور طبع آراسته، در پی درگذشت او نوشته است:
«زِ بادی کـو کٌـله از سـر کـنـد دور
گـیاه آسـوده باشـد، سـرو رنـجـور
درگـذشـت نابهـنگام دکـتـر ابـوالـفـضل خـطـیـبی، شاهـنامه شـناس نامـدار
روزگار ما، ضایعـه بـزرگی بـرای اهـل ادب، بـویـژه دوسـتـداران حـماسه
ملی ایـران اسـت. مـن از سـوی خـود و دیگـر هـمکاران بـنـیاد فـردوسی ایـن
فـقـدان بـزرگ را به هـمـســر ایـشان بانـو دکـتـر فــریـبا شکــوهی و دخـتـر
ایـشان بانـو غـزال خـطـیـبی و دیگـر بازمانـدگان آن عـزیـز از دسـت رفـته و نـیـز به هـمه دوسـتـداران زبان و ادب فارسی تـسـلـیـت عـرض میکـنـم.
روان پاکـش در بهـشـت بـریـن جاویـد باد!»
همچنین داریوش آشوری، مترجم در پیامی که مجله بخارا آن را منتشر کرده، نوشته است: «ابوالفضل خطیبی دست کم دو بار در فیسبوک، بی آن‌که میان ما آشنایی و رابطه‌ای باشد، یادداشت‌هایی درباره‌ نوشته‌های من درباره‌ شاهنامه نوشته بود و همین باب ارتباط دورادور میان ما را گشود که از چند سال پیش تا همین دو هفته پیش ادامه داشت.
شیفته‌ شاهنامه بود و با هم درباره‌ ویرایش متن آن گفت‌وگوی فراوان داشتیم و من با او درباره‌ پیشنهادهای خود برای نگاه سنجشگرانه‌ دیگر به ویرایش خالقی از برخی بیت‌ها مشورت می‌کردم. بهترین دستاورد این دادوستد علمی یادداشت تکمیلی‌ای بودکه او بر مقاله‌ من با عنوان «خوانشی دیگر از یک ترکیب در شاهنامه» نوشت (بخارا، شماره‌ی ۱۴۰). او نکته‌ها و پیشنهادهای مرا هم بر روی نسخه‌ خود از ویرایش استاد خالقی یادداشت می‌کرد.
یاداش به خیر این پژوهشگر ارجمند و دوست مهربان.»
ابوالفضل خطیبی (زاده ۲۵ اردیبهشت ۱۳۳۹ در گرمسار) نویسنده، شاهنامه‌شناس و پژوهشگر زبان و ادب فارسی. عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مشاور علمی گروه فرهنگ‌نویسی بود که ۲۱ دی‌ماه به دلیل عمل ناموفق پیوند کبد در ۶۲ سالگی از دنیا رفت.
«شاهنامه، ابوالقاسم فردوسی: طبع انتقادی» به کوشش جلال خالقی مطلق و ابوالفضل خطیبی، «برگزیده مقاله‌های نشر دانش درباره شاهنامه»، «تقدیرباوری در منظومه‌های حماسی فارسی (شاهنامه و ویس‌ورامین)»، هلمر رینگرن، ترجمه ابوالفضل خطیبی، «یادداشتهای شاهنامه، بخش سوم» با همکاری جلال خالقی مطلق و محمود امیدسالار، «به فرهنگ باشد روان تندرست: مقاله‌ها و نقدهای نامه فرهنگستان درباره شاهنامه» به کوشش احمد سمیعی گیلانی و ابوالفضل خطیبی، به مناسبت همایش هزاره شاهنامه در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰، «جشن‌نامه دکتر فتح‌الله مجتبائی» به کوشش علی‌اشرف صادقی و ابوالفضل خطیبی، «فرامرزنامه بزرگ، از سراینده‌ای ناشناش در اواخر قرن پنجم هجری» به کوشش ماریولین فان زوتفِن و ابوالفضل خطیبی، «شبرنگ‌نامه: داستان شبرنگ پسر دیو سپید با رستم» از سراینده‌ای ناشناس احتمالاً در قرن ششم هجری، به کوشش ابوالفضل خطیبی و گابریله فَن دِن بِرخ و «آیا فردوسی محمود غزنوی را هجو گفت؟ هجونامهه منسوب به فردوسی: بررسی تحلیلی، تصحیح انتقادی و شرح بیت‌ها» از جمله آثار اوست.

۵۷۵۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا