اجتماعی

«غذا» روی رفتار انسان اثر دارد

یک کارشناس و محقق طب گفت: غذای «طیب» (پاک) باید با سرشت و معده انسان سازگار باشد اگر مزاج کسی سرد باشد نباید غذای سرد بخورد و اگر مزاج کسی گرم است باید از ادویه‌جات، غذاهای تند، نمک، پیاز، بادمجان و غذاهای گرم دوری کند چون میزان آتش را در بدن افزایش داده و منجر به بروز خشم و عصبانیت در فرد می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محسن اسماعیلی، کارشناس و محقق طب، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی، دینی و ایرانی به دو علم طب و فقه همواره توجه شده است و درواقع هر دو این علوم نحوه صحیح زیستن را به انسان می‌آموزد، با توجه به اینکه انسان دارای دو بُعد جسمی و روحی است باید به ابعاد جسمانی، روحانی و ذهنی توجه کرد.

 

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از مشکلات مردم ناشی از عدم آگاهی نسبت به خوردن آشامیدن، خوردن، ساعت خوابیدن، زمان مسافرت رفتن، رنگ لباس و حتی تعامل فرزندان است؛ همه این‌ها در سبک زندگی اسلامی و سالم مطرح می‌شود و طب به‌عنوان یک سبک جامع به این سؤالات پاسخ می‌دهد.

 

این کارشناس گفت: تغذیه مهم‌ترین شاخصه در حوزه سلامت جسمانی است که غذای روحانی و جسمانی را شامل می‌شود؛ باید مراقب خوراکی که به بدن خود می‌دهیم باشیم؛ اگر دنبال عمل صالح و فکر خوب و رفتار خوب و صالح هستیم باید به فکر ورودی‌ها باشیم که نخست خوردنی و آشامیدنی‌های ظاهری است.

 

وی بیان کرد: بر اساس آیه ۲۴ سوره عبس انسان وظیفه دارد به غذاها و خوراکی‌هایی که تناول می‌کند دقت داشته باشد که مفسرین به غذاهای روحی و معنوی و هم غذاهای جسمانی اشاره‌کرده‌اند؛ امروزه به خاطر وجود تراریخته‌ها، فست فودها و غذاهای حاوی مواد نگه‌دارنده بسیاری از بیماری‌ها ایجادشده‌اند چراکه این غذاها علاوه بر ارزش غذایی بسیار پایین با مزاج مردم سازگار نیستند.

 

اسماعیلی بیان کرد: ما به‌دنبال مطرح کردن غذای طیب در جامعه هستیم، غذای طیب نه‌تنها حلال است بلکه برای سلامتی خطر و آسیب ندارد و اگر مردم مراقب غذای خود باشند بیمار نخواهند شد.

 

وی ادامه داد: غذای طیب باید با سرشت و معده انسان سازگار باشد اگر مزاج کسی سرد باشد نباید غذای سرد بخورد و اگر مزاج کسی گرم است باید از ادویه‌جات، غذاهای تند، نمک، پیاز، بادمجان و غذاهای گرم دوری کند چون میزان آتش را در بدن افزایش داده و منجر به بروز خشم و عصبانیت در فرد می‌شود.

 

این کارشناس در پایان تأکید کرد: اگر افراد غذا، خواب، وضعیت ورزش و حرکت بدنی خود را مدیریت کنند درصد بالایی از سلامتی خود را به دست خواهند آورد.

 

منبع خبرگزاری ایسنا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا